Resumen
Amb motiu del volum V de l’Obra completa de Salvador Dalí, per primera vegada es publiquen en català els tres grans assaigs de l’artista, que constitueixen una de les seves facetes més valorades com a escriptor. Un cop produïda la ruptura del pintor amb el grup surrealista, 50 secrets màgics per pintar (1948), escrit en francès però editat per primera vegada en anglès, consisteix en una reivindicació dels mestres clàssics de l’art, en concret i principalment, de Rafael, Velázquez i Vermeer, per mitjà de singulars consells sobre la creació pictòrica. Al mateix temps, critica les ja arrelades convencions de l’anomenat art d’avantguarda. No obstant això, aquesta crítica assoleix plenament la dimensió d’un atac en Els cornuts del vell art modern (1956), escrit en francès, amb un títol prou expressiu, i en què ajusta comptes amb bona part de les devocions pròpies de la seva joventut avantguardista, inclòs Joan Miró, qui va ajudar Dalí en les seves primeres passes en el moviment surrealista. En conseqüència, carrega contra els últims representants de l’art modern, sobretot aquells que participen de l’“academicisme abstracte”, com Jackson Pollock. Malgrat la publicació de El mite tràgic de ‘L’Àngelus’ de Millet al 1963, Dalí va escriure en francès a mitjan anys trenta aquest aclamat assaig, on exposa amb mestria el seu denominat “mètode paranoicocrític”. Concebut llavors en l’època en què Dalí sobresurt com el més brillant dels pintors surrealistes, aquest peculiar procediment creatiu es manté posteriorment com un signe d’identitat de l’artista. En conjunt, tres captivadores obres que retraten el controvertit pensament estètic del cèlebre creador, i una mostra memorable del seu geni expressiu en l’escriptura. Aquest volum compta amb la introducció i les notes del crític d’art i assagista Juan Manuel Bonet.
<